Podcasts zijn audioverhalen en het laat zich goed vergelijken met Netflix, maar dan voor audio: de maker zorgt voor podcast-afleveringen en de luisteraar bepaalt wanneer hij die wil horen. Of wil binge-luisteren in het weekeinde. En anders dan bij Netflix is elk abonnement gratis. Een goede podcast is persoonlijk, direct en inhoudelijk. Een deskundige deelt kennis, gaat de diepte in en kan passie overbrengen. Luisteraars worden meer dan alleen een klant, ze worden onderdeel van een community. Als u in opeenvolgende afleveringen vragen kunt beantwoorden of problemen kunt oplossen, schept dat een band.

Steeds meer mensen luisteren naar podcasts en steeds meer bedrijven en instellingen willen een podcast maken. Daarvoor zijn drie goede redenen: 

1. 95% van iedereen die een podcast luistert, gaat ermee door tot het einde. Podcasts kent loyale luisteraars. Vrijwel niemand breekt een podcast af om niet meer terug te keren. 

2. Luisteraars hebben echte aandacht voor de inhoud van een verhaal. Als een verhaal goed wordt verteld, kunnen luisteraars zich in hun hoofd voorstellen hoe het eruit ziet, wat er gebeurt. Ze zijn erbij. 

3. De ‘unreachables’ zijn bereikt! De millennia-doelgroep van jongeren tot dertig jaar zijn een grote groep van de podcastluisteraars. Het is een groep die via traditionele media niet of maar voor een deel te bereiken zijn. Podcasts zijn helemaal hun medium. 

Er zijn diverse soorten podcastvormen. Graag bekijken wij met u welke vorm het beste past bij uw verhaal. U kunt hierbij denken aan het verwerken van reportages, al dan niet in combinatie met een verhaal, interview of studiogesprek. Maar we kunnen ook een 1-op-1-interview hebben waar uw expertise naar voren komt. Of past een gezellige chatcast beter bij u. We maken ook wel podcasts in de vorm van een talkshow of een congres. Uiteraard kunnen we ook kijken naar een combinatie van deze voorbeelden. Maar ook maken wij intracasts. Die laatste zijn podcasts die bijdragen aan de interne (bedrijfs)communicatie.