Podcasting
Podcasting laat zich goed vergelijken met Netflix, maar dan voor audio: de maker zorgt voor podcast-afleveringen en de luisteraar bepaalt wanneer hij die wil horen. Of wil binge-luisteren in het weekeinde.
Anders dan bij Netflix zijn veel abonnementen gratis. Een goede podcast is een audioverhaal; persoonlijk, direct en inhoudelijk. Een deskundige deelt kennis, gaat de diepte in en kan passie overbrengen.
Luisteraars worden meer dan alleen een klant, ze worden onderdeel van een community. Als u in opeenvolgende afleveringen vragen kunt beantwoorden of problemen kunt oplossen, schept dat een band.
Steeds meer mensen luisteren naar podcasts en steeds meer bedrijven en instellingen willen een podcast maken. Daarvoor zijn vijf goede redenen:
- 95% van iedereen die een podcast luistert, gaat ermee door tot het einde. Podcasts kennen loyale luisteraars. Vrijwel niemand breekt een podcast af om niet meer terug te keren.
- Luisteraars hebben echte aandacht voor de inhoud van een verhaal. Als een verhaal goed wordt verteld, kunnen luisteraars zich in hun hoofd voorstellen hoe het eruit ziet, wat er gebeurt. Ze zijn erbij.
- De ‘unreachables’ zijn bereikt! De millennial-doelgroep van jongeren tot dertig jaar zijn een grote groep van de podcastluisteraars. Het is een groep die via traditionele media niet of maar voor een deel te bereiken is. Podcasts zijn helemaal hun medium.
- 45% van de podcastluisteraars luistert naar podcasts die langer dan een jaar geleden zijn gemaakt. Dat maakt de content blijvend van waarde, ook voor de SEO vindbaarheid.
- Maandelijks wordt in Nederland 54 miljoen keer een podcast beluisterd (cijfers: medio 2021). Bijna elke doelgroep wordt bereikt.
Er zijn diverse podcastvormen. Graag bekijken wij met u welke vorm het beste past bij uw verhaal. U kunt hierbij denken aan het verwerken van reportages, al dan niet in combinatie met een verhaal, interview of studiogesprek. Maar we kunnen ook een 1-op-1-interview houden waarin uw expertise naar voren komt. Of misschien past een gezellige ‘chatcast’ beter bij u. We maken ook podcasts in de vorm van een talkshow of congres. Uiteraard kunnen we ook kijken naar een combinatie van deze voorbeelden. In de menukaart leest u meer over een aantal mogelijkheden.
Steeds meer organisaties willen een podcast voor een select publiek. Voor die klanten maken wij “intracasts”. Dit zijn podcast die alleen achter een gesloten link te beluisteren zijn en worden veel ingezet bij trainingen en interne communicatie.